Strategische Alliantie als katalysator voor organisch groeiproces

Strategische Alliantie als katalysator voor organisch groeiproces

Een geslaagde Vakbeurs Sanicoop

 

Afgelopen donderdag was Hall 2 van Antwerp Expo hét ontmoetingsplatform voor ruim 60 Belgische en Nederlandse leveranciers met de 35 Sanicoop-leden. Charlie Baus, gedelegeerd Bestuurder, is de stuwende kracht achter deze dynamische inkoopgroepering (opgericht in 2012) die nu op volle kruissnelheid draait. Initieel lag de focus van Sanicoop op het segment sanitair.  Echter, mede dankzij de positionering en ambities van de leden, werd de scoop verbreed naar quasi alle sleutelcategorieën in DIY, Garden en zelfs Professional.

Strategische Allianties

Sinds begin maart van dit jaar is Sanicoop toegetreden tot de Nederlandse coöperatieve Transferro. Transferro BV, met hoofdzetel in Zwolle, telt ruim 80 leden en opereert met verschillende formules waarvan Probin de meest bekende is. “ Dit Belgo-Nederlands samenwerkingsmodel betekent voor Sanicoop meer dan louter een strategische alliantie : de krachtbundeling heeft al onmiddellijk een katalyserend effect op de bredere dienstverlening (inkoop, logistiek, marketing) voor onze 35 leden. Net zoals Transferro maken wij de transformatie van inkooporganisatie naar full service marketing dienstverlener, verduidelijkt met enige trots Charlie Baus. Daarnaast tekende de ambitieuze entrepreneur een samenwerkingsakkoord met het Duitse VME Retail dat Sanicoop nu extra slagkracht biedt in het segment van de keukens.

Vakbeurs weerspiegelt wederzijdse ambities

Hall 2 van Antwerp Expo werd omgetoverd tot meer dan louter een sfeervolle expositieruimte. Nogal wat exposanten gaven een duidelijk signaal naar de Sanicoop-leden: de doorbraak van e-commerce en omnichannel hebben hen gedwongen om vernieuwende serviceconcepten te ontwikkelen met onder meer thuisbelevering en installatie. Daarnaast zorgde een tiental Nederlandse bedrijven, waaronder enkele groothandelaars, voor nogal wat tegengewicht tegenover de klassieke Belgische producenten en groothandelaars. Deze nieuwkomers vielen op door hun originele assortimenten en merkendistributie. AkzoNobel kaapte de hoofdprijs weg met een conceptuele stand , onderbouwd met een uitgesproken didactische en pedagogische opstelling waarbij de kleurcommunicatie centraal stond. Bison wist alle Sanicoop leden laaiend enthousiast te maken met  een promo-campagne eigen aan de Bolton filosofie: uitstraling en dynamiek werden hier als hefboom gehanteerd voor ‘goede commerce’ als weleer.

In de wandelgangen werd het overduidelijk dat quasi alle exposanten deze editie van de Sanicoop-Beurs bijzonder positief evalueerden.  Vooral de algemene opzet en schikking (zeer ruime circulatie) werd gewaardeerd.  Met de invoering van een foldercommunicatie kan vanaf nu volop worden gefocust op de selling-out en de merkbekendheid van Sanicoop. Charlie Baus vervulde met grote klasse zijn ambassadeursrol, zowel naar leden als leverancierspartners toe. De ‘Schwung’ zit er nog steeds dik in bij de Belgische, zelfstandige detailhandel !

Thierry Coeman – International Facilitator & Editor in DIY, Garden & Trade

November 2019