Skip to main content

De fysieke winkel is terug van weggeweest.

In het post Corona tijdperk

In het post Corona tijdperk herstelt het winkellandschap zich langzaam maar zeker.
Nu de Belgische bevolking voor doorgaans 80% is gevaccineerd, hertekent zich een ‘normaal’ uitzicht van de fysieke winkel: gelukkig vormt de afstandsregel niet meer een mentale afschrikking; al blijft de maskerplicht uiteraard nog steeds van toepassing.

Van gedaante veranderd

De fysieke winkel is niet enkel van gedaante veranderd, beter nog, consumenten erkennen de winkel als een uiterst betrouwbare ontmoetingsplaats.
Reden hiervoor is niet ver te zoeken. Tijdens de pandemie hebben retailers en zelfstandigen onnoemlijke inspanningen geleverd om, bovenop de strikte maatregelen die de overheid oplegde, het menselijke karakter van het winkelbezoek voor de consument te vrijwaren. De consument wist – bij wijze van voorbeeld – zowel de persoonlijke assistentie bij het aannemen van de winkelkar als de contactloze afhandeling aan de kassa, bijzonder te waarderen.

Waardevolle ‘fygitale’ dienstverleners

De fysieke winkel wist zich niet enkel aan te passen aan de opgelegde veiligheidsmaatregelen; meer nog, tal van handelszaken herpositioneerden zich als waardevolle ‘fygitale’ dienstverleners door, onder meer, diverse vormen van ophaaldiensten te verzekeren en zodoende het logische verlengstuk van het online shoppen, te bewerkstelligen in een fysieke ervaring. Meer dan ooit tevoren verwacht de consument dat zijn buurtwinkel – van voeding tot DIY – een permanente, volledige en naadloze omnichannel functie vervult. Om die verwachtingen in te vullen, schakelen retailers in versneld tempo over tot de invoering van digitale hulpmiddelen die het totaalproces voor de consument vergemakkelijken.

Brico Belgium kan meteen al als schoolvoorbeeld fungeren

Brico Belgium kan meteen al als schoolvoorbeeld fungeren: in nasleep van de geslaagde digitale Praxis winkel van Hoogeveen, starten enkele Brico winkels binnenkort met een pilootproject die de Belgische klusser stapsgewijze vertrouwd zal maken met het gebruik van QR codes, digitale zuilen tot en met artificiële intelligentie. Winkelmedewerkers evolueren van verkopers tot dienstverkopers. Dergelijke initiatieven – geïnitieerd door Ikea met het ‘Planning Studio’ experiment in Manhattan, New-York, – moeten niet enkel worden aangemoedigd, ze fungeren als een katalysator voor de honderden doe-het-zelf zaken die voortdurend op zoek gaan naar onderscheidend vermogen.
Het echte onderscheidend vermogen berust bij dat winkelmanagement dat deze nieuwe wending snel en accuraat zal inschatten; maar vooral… opstarten en toe-eigenen.