De 3 Hoekstenen voor de Kluswinkel van de Toekomst

De 3 Hoekstenen voor de Kluswinkel van de Toekomst

In vorige blogs werd op verschillende manieren reeds aangekaart dat er voor uw DIY & PRO winkel een unieke opportuniteit is weggelegd om in te spelen op latente verwachtingen van de eindgebruiker. ‘ Latent ‘ betekent precies dat dergelijke ontwikkelingen niet voor iedereen voldoende zichtbaar zijn, maar langzamerhand wel concrete vormen aannemen. Tijdens onze dagelijkse merchandising opdrachten krijgen we vaak de gelegenheid om met winkeldirecties dergelijke ontwikkelingen kritisch onder de loep te nemen. En wat blijkt er? Effectief, de betere spelers van de klas (zowel zelfstandige handelaars als franchisenemers) bevestigen ons dat ze resoluut de kaart aan het trekken zijn om hun winkel ‘incontournable ‘ te maken voor de wispelturige consument; met de wetenschap dat die klant zowel digitaal of fysisch winkelt (showrooming vs. webrooming). Uit al die volwaardige gesprekken op de winkelvloer distilleren we drie drijfveren die de hoekstenen vormen voor het heruitvinden van het winkelpunt. In de tijdsgeest van de deeleconomie reiken we u die graag toe: doe er iets mee … alleen of samen.

1. De winkel inrichten als een kennisplatform
2. De winkel positioneren als een sociale trekpleister
3. Expertise wordt de katalysator van dienstbetoon

Kennisplatform
In de klus-deeleconomie vertaalt de term beleving zich in het ludiek aanleren van vaardigheden. Klanten zijn zowel particuliere klussers als vakmensen die niet enkel gepassioneerd zijn door het klussen op zich; maar vooral hun vaardigheden willen overbrengen aan anderen. Technologie, gekoppeld aan interactieve platformen die viraal worden gedeeld (onder meer via social media), vervult hierbij een cruciale rol. Voor het winkelmanagement wordt de vaardigheid klantgericht handelen een totaal nieuwe uitdaging: dataprocessen dermate beter beheersen dat het voortaan mogelijk wordt om die specifieke profielen van gepassioneerde klussers – pedagogen te herkennen en vooral om te erkennen. Het verkoopproces wordt op die manier ondergeschikt aan het leerproces. Het ‘fun‘ – gehalte van een klant-ambassadeur die andere klanten helpt om de klus aan te pakken en te voltooien vormt ontegensprekelijk op die manier het sterkste verkoopargument.

Sociale Trekpleister
De vergrijzing, de vereenzaming, de multiculturele samenleving – om louter deze drie op te sommen – zijn redenen genoeg om de winkel andermaal te erkennen als een ontmoetingsplaats. Een trekpleister die de gemeenschap inspireert om het leven in het algemeen en het klussen in het bijzonder, aangenamer te maken. Waarom moet een klassieke doe-het-zelf winkel of vakhandel enkel nog dienen om gereedschappen aan te bieden? Er zijn tal van leuke thematische ervaringen te bedenken op de winkelvloer die daarenboven duidelijk geassocieerd worden met de kluservaring. Denk maar aan evenementen die het samenspel tussen kind en grootouder als leerproces voor klusvaardigheden aanprijzen of de interactie tussen alleenstaande moeders die gereedschappen boetseren in chocolade als trofeeën voor de kinderen die zonet een nieuwe klusvaardigheid beheersen. Initiatieven waarbij gratis ophaaldienst thuis en terug, een onderdeel vormen van de winkelervaring. Belevingen die de brug bouwen tussen (samen)wonen, leven, winkelen en… klussen.
Expertise
Expert zijn in een DIY / Vakhandel beperkt zich niet meer tot een product, een werkinstrument of een klustoepassing. Expert zijn in het nieuwe universum van smeltkroes tussen omnichannel en technologie, betekent vooral om opnieuw de kruidenier van weleer te worden: de spilfiguur tussen de bouwstenen van kennisplatform en trekpleister. De fundamentele waardenpatronen over klantvriendelijk- en klantgerichtheid worden meer dan ooit de Push & Pull dynamica van de winkel van de toekomst. Expertise in het vak en de mensen achter het vak.
De optimale pasmunt voor de winkel van morgen wordt om een ongeëvenaarde voldoening aan de man en de vrouw te brengen… in ruil voor klantentrouw.
In dit perspectief van sociale ruilhandel is ook de basisopdracht van Field Marketing en merchandising aan een totale transformatie toe… En ook dat laboratoriumproces is ondertussen bij ons aan de gang.

 

Cordiale groeten van Team All Fields- www.allfields.be