BRICOALLIANCE HERDEFINIEERT HAAR EUROPESE AMBITIES

BRICOALLIANCE HERDEFINIEERT HAAR EUROPESE AMBITIES

Drie weken geleden werden op het hoofdkantoor van Bricoalliance te Wommelgem twee nieuwe contracten getekend die de toetreding van twee nieuwe leden ratificeerden. Met de aansluiting van Brico io en Coferdroza (uithangbord Ferrymas) verstevigt Bricoalliance de zuidelijke as van haar strategische marketing-inkooporganisatie.  De twee nieuwkomers zijn vrijwel atypisch in vergelijking met de andere acht huidige leden (Hubo, Bauhof, Byggmax, Byko, Ermitazas, United Hardware, Utility en  Technosystem) en tonen duidelijk aan dat het team rond haar voorzitter Erwin Van Osta resoluut de optie heeft genomen voor een nieuw profiel van partners.

“ Met zowel Brico io als Coferdroza versterken we de alliantie vooral met expertise op vlak van logistiek”

Dirk Van Acker, lid van de Raad van Advies en groepsdirecteur inkoop bij Hubo Belgium

Citius, Altius, Fortius

“ Klopt volledig, met zowel Brico io als Coferdroza versterken we de alliantie vooral met expertise op vlak van logistiek” , preciseert Dirk Van Acker, lid van de Raad van Advies en groepsdirecteur inkoop bij Hubo Belgium.  Beide organisaties hebben hun recente doorbraak te danken aan zowel hun globale omnichannel strategie als de optimale beheersing van alle processen (logistiek, distributiecentra, cross docking, drop shipment), die een dergelijke strategie vereist. “ De  modus operandi binnen Brico Alliance voorziet normaliter een landenexclusiviteit.  In het geval van Brico Io werd nauw overleg gepleegd met Utility in die mate zelfs dat er onderling een consensus voor nauwe samenwerking werd bereikt.  Zo is Utility ook de producent van het verfmerk Cipir dat tevens als private label wordt in diverse retailkanalen wordt verkocht”, verduidelijk Van Acker. Het ‘alliance’ principe van Bricoalliance omhelst bovenop de inkoopkracht meerdere dimensies waaronder het delen van marktinformatie, het bijwonen van gezamenlijke workshops.  De bedoeling is dat elk lid zelf uitmaakt welke KPI’s hij meeneemt om de lokale klantenverwachting nog beter in te vullen in  Ierland, Ijsland, Zweden, Noorwegen, Finland, Estland, Lithouwen, Rusland, Italië, Spanje en België uiteraard” vervolledigt de inkoopexpert van Bricoalliance.

Blurring landscapes

Eén zaak is meteen al overduidelijk: er zitten smart brains in het directieteam van Bricoalliance. Hubo heeft al lang begrepen hoe DIY, Professional en Bouwmaterialen langzaam maar zeker samenvloeien (blurring dynamics) – observeer maar hoe de Plafomat expertise stapsgewijze wordt toegepast bij alle Hubo winkels -. Zowel de teams rond Patrick Cassidy (United Hardware), als die van Mattias Ankarberg (Byggmax) en Marijus Krisciunas (Ermitasaz) vullen die expertise aan vanuit de ‘hard side of DIY & Build’ hetgeen de slagkracht van inkoop voor Bricoalliance onderbouwt met retail marketing insights.  En net die symbiose mobiliseert almaar meer zelfstandigen, waar ook in Europa of transcontinentaal.

The Power of Nine

Met de aansluiting van de nieuwe Italiaanse en Spaanse partner vertegenwoordigt Bricoalliance ondertussen een inkoopvolume van om en bij 2 miljard € (mede dankzij de exponentiële groei van Hubo) voor een winkelpark van 856 winkels dat samen, in 11 Europese landen, een breed profiel van klanten fysiek en digitaal kan bevoorraden op de winkelvloer en thuis, van Reykjavik tot in Calabrië.

Una Perla Rara

Met de aansluiting van Brico io versterkt Bricoalliance zich met de dynamische challenger (9,1 % marktaandeel), van de Italiaanse DIY markt naast marktleider Adeo (Leroy-Merlin, Bricoman, Bricocenter) met een marktaandeel van 34,8 % en het Duitse Obi, met 12 % marktaandeel . Deze Lombardische speler opende haar eerste winkel in 1988 in Milaan en opteerde vrij snel (1989) voor een acquisitiestrategie (Coop Lombardia).  Ondertussen opereert Brico io met 108 winkels (tussen 1000 en 3.000 m²) waarvan 34 in franchise. In 2016 sloot Brico io zich aan bij de inkoopcentrale Sistema, samen met Brico Life (Brico Casa, Building & Bricolage, Eurobrico, Cfadda, Bricopiu, Albrico, Freetime, Ianniello Brico Point, Izzi Group, Orizzonte, FerMarket, Ganzaroli Hobby, Hobby Legno, Brico Point, Brico Sapiens, La Prealpina). Samen met zijn team, brengt Danilo Villa, gedelegeerd bestuurder, dus niet enkel een ruime verenigingservaring naar Bricolalliance; maar tevens de retail know-how inzake buurtwinkelconcept (proximity stores), franchising, tot en met private label strategie (Brikstein, My Garden, Home Stile, Neofos, Wood-Wall-Work en Brico IO Selection). Volgens Kristos Basimas, een gerespecteerde expert van de Italiaanse DIY Markt (ex-inkoopdirecteur Mr. Bricolage en Self), is Brico io (totaalomzet + 310 Mio €) wel degelijk ‘ La Perla Rara’: “ één van de meest performante retailers  (jaarlijkse groei van + 9  %) die de omschakeling naar e-commerce tijdig heeft ingezet (alle 108 winkels zijn ook ‘picking points’) en de grote uitdaging van winkelbeleving al ruim beheerst , bewijze daarvan de shop-in-the-shop concepten L’Osola dei Tesori, Bolle Blu, Outlet Kasalingo).  Shanghaï High Tech of Italiana Soft…”, beaamt Basimas.

Samengevat, met Brico io, mag het ganse team rond Miguel de Almeida, General Manager Bricoallliance, meer dan trots zijn met deze Mediterrane uitbreiding.

Gallina Vecchia, fa buon brodo

Wedden dat Erwin Van Osta in Dublin straks, in vlot Italiaans, tijdens het CEO-Panel debat, terecht zal verwijzen naar al deze baanbrekende toekomstperspectieven voor de Europese DIY & Home Improvement markt? Binnenkort mag een selecte Belgische retail delegatie van dit leuk concept mee genieten tijdens het uitzonderlijk programma dat Buyer Point aanbiedt.

Thierry Coeman, Facilitator in DIY, Pro, Build & Garden
Partner of DIY International, Kortrijk Xpo, Edra, Edin & Febin