Alibaba en de 40 DIY-winkelrovers

Alibaba en de 40 DIY-winkelrovers

Hoofdredacteur van Trends, Daan Killemaes, schreef recent een merkwaardig stuk over de toekomst van winkels in België.  Met als titel ‘ Alibaba en de veertig winkelrovers ‘ maakte hij een vlijmscherpe analyse over de impact van e-commerce op het huidig beleid van fysische winkels. Een beleid dat worstelt met visie en strategie voor de komende jaren omdat onder meer de vaste (vastgoed) kosten de nettomarge elke dag opnieuw onder druk zet.  Niet enkel het winkelmodel an sich moet geherdefinieerd worden, vooral de zoektocht naar omzetgroei wordt een urgentie omwille van de concurrentie uit retailsegmenten die alsmaar meer in de vaarwateren van DIY en tuin opereren.

Het opiniestuk gold evengoed voor de DIY en Tuinsector die op vlak van omnichannel nog een helse inhaalmaneuver moeten verrichten.  Killemaes zet ons allen aan het denken; of beter nog, dwingt ons tot urgente actie. “ De Belgische spelers die de boot gemist hebben, wacht een bijna onmogelijke inhaalrace “, verduidelijkt de inspirerende hoofdredacteur. En gelijk heeft hij uiteraard, net omdat het business model voor DIY in de toekomst enkel geoptimaliseerd kan worden door schaalvoordelen te genereren, gekoppeld aan een doordacht netwerkstrategie. Met het DON-e concept, een digitaal online platform van PGZ International, staan we aan de vooravond van een fundamentele omwenteling, een doorbraak zelfs, die aan circa driehonderd zelfstandige detailhandelaars in DIY & Garden de kans biedt om hun winkelassortimenten in extremis nog online- en long tail – aan de man te brengen met ongeziene dienstverleningen, eigen aan DIY en Tuin.

Pioniers die vooruitziend geïnvesteerd hebben in een onlinewinkelplatform voor een éénmanszaak van 10.000 m² met ruim 50.000 SKU’s, kampen inmiddels met ernstige kopzorgen over voortdurende software investeringen, big data en algoritmen om telkens weer bij te benen. En dan is er nog de high tech revolutie met de snelle opkomst en integratie van virtual, augmented reality en vooral robotics.  Zowel bij Amazon als bij Alibaba worden ondertussen de ‘ Quicktron ‘ Robots ingezet om palletten van ruim 500 kg doorheen reusachtige opslagruimtes te loodsen om vervolgens de tonnen DhZ vracht thuis aan te leveren.

Samengevat, binnenkort breekt het principe van de deeleconomie ongetwijfeld door in de mentaliteit van al die zelfstandige detailhandelaars die experten zijn in hun vakgebied (hout, bouwmaterialen, tuin, verf, sanitair) en biedt het principe van ‘ Eendracht maakt macht ‘ nieuwe perspectieven.   Het DON-e platform van PGZ verdient alle aandacht en kansen voor een enorme groeimarkt (omzet, assortimenten, klantendoelgroep) bij driehonderd winkeliers die resoluut opteren om te overleven.  Een groeimarkt terwijl DIY, Tuin en Pro versmelten; terwijl Action, bol.com en Cool Blue hun plaats hebben ingenomen in de GfK cijfers van de toekomst.

Let it be Don-e !