MIX Sessie Eduard de Wilde

SMARTER DIY

Mix Nationale DHZ Sessie: De Essentie

Marc Nelissen mag andermaal best wel trost zijn.  Als enige Nederlander slaagt hij erin, jaar na jaar, keer op keer, om van het Inn Style te Maarssen ‘ The Place to be ‘ te maken voor al wie naam en faam heeft in de Nederlandse DIY Retail en Industrie.

De succesformule is alom bekend: bezorg jouw doelgroep een dermate sterk opgebouwde programma-inhoud waar niemand meer om heen kan.  Nelissen kent het klappen van de zweep als geen ander en beseft uitermate goed dat je 250 beslissingsnemers enkel uit hun tent lokt met behulp van één doordacht receptuur: ‘high content’ in combinatie met  ‘high touch‘. Klokslag 13:00 op deze zonnige 14 maart was iedereen op het appel.  Naast – aan retail zijde – Maxeda, Intergamma, Bauhaus, Bouwmaat, Bol.com en Nijhof, uiteraard alle grote merknamen waaronder Bison, Fetim, Husqvarna, PPG, noem maar op…
De Belgische delegatie werd sterk aangevoerd door Koen Nottebaere, Director Category Maxeda.

Bemoedigende GfK Cijfers

De sessie werd traditiegetrouw kort ingeleid door Berry van Oosterhout met de afgelopen GfK jaarcijfers. En deze waren perfect in lijn met de vorige jaren.  Het Nederlandse Bouwmarkt Universum – met circa 2 miljoen verhuisbewegingen als belangrijkste hefboomeffect – tikt af op een omzet van 3,1 miljard €. Met,  Opmerkelijk is dat ruim een vijfde van die groei gerealiseerd wordt door winkels met een oppervlakte boven de 5.000 m². Opvallende vaststelling: twee derde van de markt, zijnde 740 winkels, scoort negatief (-1,4 %).  Het tuinsegment, onder de noemer Home & Garden, is – ook bij onze Noorderburen – overduidelijk ‘ best of class ‘ met andermaal een groei van ruim 30 %. Ook de Tuincentra (+ 5,8 %) en de Bouwhandel (+ 7,4) zijn overtuigende indicatoren van de blakende economie boven de Moerdijk.

Drie sprekers van top niveau

Met zijn – ondertussen vrij bekend verhaal -  ‘ Customers the day after tomorrow ‘ mocht Steven Van Belleghem nu ook de Nederlandse DIY spelers verleiden.  In twee luiken verzorgde hij een one-man’s show met knappe visuals en video’s die duidelijk aantoonden hoe retail bliksemsnel transformeert, aangestuurd door technologie.  Snelheid, Convenience en hyper personalisatie vormen het drieluik om ons heruit te vinden. In een tweede gedeelte beklemtoonde ‘ Mr. Van ‘ hoe we desondanks al die revoluties terug controle kunnen nemen van het retailproces: emoties en connectiviteit overstijgen de kracht van data, automatisatie, luidt het. Het hart van de consument veroveren is en blijft de eerste prioriteit bij het retail denken en doen.

Vervolgens betrad Machiel Tiddens, VP e-commerce Ahold, het podium en deelde met de toehoorders een overtuigende testimonial van de omnichannel strategie die Albert Heijn voert sedert de overname van Bol.com waarbij de befaamde ’ Appie‘ de ‘Inline’ strategie van planning-Shopping-Consumptie op een holistische manier de klantentrouw naar een digitale dimensie heeft opgetild.

De DHZ-sessie werd magistraal afgerond door Edouard de Wilde, Directeur Digital VODW, met een ijzersterk betoog hoe je als manager exponentieel kan groeien door data en technologie optimaal te gebruiken in samenhang met de meest accurate product- en dienstendifferentiatie en een relevante klanteninteractie. Aan de hand van de ‘ Scenario Planning ‘ demonstreerde de Wilde hoe een organisatie zich best kan voorbereiden op toekomstige ontwikkelingen.

Samengevat, de eerste spreker voorzag het enthousiast publiek van inspiratie.  De tweede spreker bewees hoe je de vertaalslag kan maken van theorie naar praktijk.  De derde spreker bewapende het gezelschap met een marketing model waarmee iedereen aan de slag kan om terug de mens centraal te plaatsen in de technologische transformatie die we versneld meemaken.

Last but not least, De Nationale DHZ sessie benadrukt andermaal het belang van intelligent netwerken.  Mix demonstreerde hoe zinvol het nog steeds is om tijd en ruimte vrij te maken voor alle stakeholders in DIY.  Het samenspel tussen retail en industrie genereert ontzettend veel creativiteit.  En ja, Marc Nelissen en zijn sterke rechterhand, Bea Smink, beheersen daarenboven de kunst van de harmonie tussen netwerken en een uiterst verfijnde catering. Wellicht ook daarom kunnen ze op trouwe Belgische fans rekenen …

Proficiat, Marc en Bea.

 

Thierry Coeman, Belgische Ambassadeur voor de toekomst van DIY & Garden

 

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>