PURE PLAYERS KRIJGEN GEEN VRIJGELEIDE MEER ONLINE

PURE PLAYERS KRIJGEN GEEN VRIJGELEIDE MEER ONLINE

Net zoals tal van andere andere grootgrutters in de retailwereld is Walmart (4.700 vestigingen) naarstig op zoek om haar e-commerce strategie optimaal aan te passen aan deze van Amazon en meer specifiek Amazon Prime.  Zopas heeft Marc Lore, CEO van Walmart e-Commerce, aangekondigd dat vanuit de headquarters te Bettonville, Arkansas, een pilootproject is opgestart met een aangepaste prijsstrategie voor ophaaldiensten op het winkelpunt.  De prijszetting voor een online bestelling van een honderdtal SKU’s  is voortaan gunstiger bij afhaling op het winkelpunt dan deze voor thuisbelevering.

Op zich is dit een merkwaardige beslissing omdat net Walmart al ruim twee decennia lang een sterk afgebakende E.D.L.P. strategie voert. Echter, met de bekendmaking afgelopen week van andermaal bijzonder gunstige online omzetcijfers voor kwartaal III, nl + 50 % , wil Walmart sneller dan voorheen alle registers openen om Amazon de pas af te snijden nadat deze Whole Foods had overgenomen voor 13,7 miljard $.  Voor ’s werelds Nummer 1 in food en non food retail is er geen anderen optie dan de oersterke positionering van ‘ Low Cost ‘ retailer haarfijn af te stemmen op ‘ Convenience ‘.
De eerste strategische beslissing in deze richting was uiteraard de overname verleden jaar van Jet.com voor 3,3 miljard $.  De volgende aanzet is de overname van PICKUP waarmee fors werd geïnvesteerd in merchandising ophaaltorens (Pickup Towers), zoals begin deze week in de winkelvestiging te Secaucus, Jersey.  Deze torens bevatten tot 300 SKU’s die online werden besteld en op via een QR code kunnen worden opgehaald.  De derde strategische zet is de recente integratie van de Silicon Valley start-up en incubator, STORE N° 8, waarmee Walmart zich nu al voorziet van de  ‘ Future Retail Experience ‘ waar virtual en augmented reality, samen met robots en drone thuisbelevering de winkelervaring tot ongeziene grenzen zal leiden.  Gelijktijdig kondigde Walmart de overname aan van SERVICE PARCEL waarmee ‘ Same Day Delivery ‘ van maaltijdpakketten verder worden geoptimaliseerd. En ondertussen wordt de samenwerking met Google Home opgevoerd om consumenten de mogelijkheid te bieden hun online bestellingen via stemherkenning te plaatsen.

Every day I become more and more convinced about the omnichannel advantage of combining online with instore shopping “, formuleert Marc Lore het overtuigend.

De conclusie is eenvoudig: pure players hebben geen vrijgeleide meer ; de inhaalbeweging die fysieke retailers hebben gemaakt biedt hen nu tactische voordelen.

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>