Van Wiemeersch

The Power of DIY Instore Marketing

Wapenstilstand in Sleidinge ? Zolang Koen en Marc Van Wiemeersch er de aangepaste munitie voorzien voor hun brede klantendoelgroep in DIY en Pro in een aantrekkingszone van ruim 25 km, zal het week-end van 11 november er immer geassocieerd worden met unieke winkelbeleving en een ongeziene kassa aanslag.

Opendeurdagen zijn en blijven het sterkste bewijs dat het beter winkelconcept – alle omnichannel indicaties, pseudo bedreigingen en prognoses ten spijt – meer dan ooit zijn bestaansreden heeft.
Wie het aandurfde om een parkeerplaats te bemachtigen op Eeskens afgelopen weekend (vrijdag-zaterdag-zondag), kan er best mee van getuigen: Van Wiemeersch is een aantrekkingspool zoals er nog maar weinigen zijn in Vlaanderen.  Bij wijze van test registreerde het All Fields team gisteren namiddag (zondag 12 november) om klokslag 13:30 de kassapassages gedurende welgeteld twintig minuten: vier kassastromen en de teller stond op … 721 kopende klanten. Een momentopname…. Een discrete medewerker verklapte ons dat de gemiddelde kassa-aanslag tussen de 40 en 60 € aantikte; buiten beschouwing van de professionele kassa registraties op factuur.

Opendeurdagen zijn van goud waard als je deze als ‘ edele momenten ‘ weet te hanteren.
Het geheim achter de ‘ Sleidinge Magie ‘ is eenvoudig te verklaren: vooreerst de slagkracht van het lidmaatschap tot de Menouquin coöperatieve (Van Wiemeersch is Meno Pro Lid).  Menouquin slaagt er nog steeds in om een resem leveranciers (Metabo was een opvallende, actieve uitschieter) te mobiliseren om het beste van zichzelf weer te geven tijdens lange, intense, maar zeer dankbare demonstratiedagen. Drie dagen lang werden dagelijks twee topprogramma’s aangeboden, een perfecte cocktail tussen ‘ professionele toegevoegde waarde ‘ ( workshops) en entertainment (modeshows met BV’s media figuren, sportcommentatoren).  En uiteraard vormen dergelijke opendeurdagen unieke, relationele feestmomenten waar spijs en drank centraal mogen staan.
Tot en met kinderanimatie.  De ervaring leert dat je al deze randevenementen best wel gratis aanbiedt , zonder bonnetjessysteem; en dat een aparte VIP ruimte voor ‘ special guests ‘ soms wel een averechts effect kan hebben.

Workshops animeren en demonstraties verzorgen vereist vakmanschap.  In Sleidinge waren er een tiental voortdurend aan het werk; echter slechts enkele waren ‘ begeesterd ‘ in hun rol van merkenambassadeur,  in het verleidingsproces om de gemotiveerde eindgebruiker te overtuigen waar het verschil ligt tussen DIY en Pro… Een perfecte illustratie van de betere demonstrateur was te zien op de ResQ-tape stand waar demonstrateur zich eerder als een ‘ storyteller ‘ wist te onderscheiden. Andere bekende topmerken beperkten hun demo-moment tot het commentariëren van kenmerken allerhande en het uitdelen van brochures.

Samengevat: opendeurdagen generen ongeziene verkoopresultaten indien er perfect wordt ingespeeld op de overdracht en het delen van vakkennis in samenspel met semi-ludieke beleving. Van Wiemeersch Sleidinge was afgelopen weekend een ‘ destination store ‘ voor eindgebruikers die een speciale band hebben hun bekende fysieke winkel, met hun vertrouwenspersonen en met merken die ‘ incontournable ‘ zullen blijven op voorwaarde dat hun vertegenwoordigers als ambassadeurs optreden die begeesterd zijn van het klusplezier, de klusvaardigheid en het onderscheidend vermogen van hun merk. Ook op dit vlak blijkt een optimale field marketing ondersteuning meer dan zinvol te zijn.   

Lang leve Opendeurdagen !

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>