Menards-West-Lafayette_0

MENARDS, de discrete DIY wereldspeler

Oprichter John Menards (78) startte zijn loopbaan, precies zestig jaar geleden, in de bouwhandel. De initiële opzet was om zijn studies in Business Administration te financieren.  Vandaag staat hij op de 45ste plaats van de rijkste Amerikanen. Tijdens de ‘ Big Box Boom ‘ van 1964, opende John, in Eau- Claire, Wisconsin, de eerste doe-het-zelf zaak die zijn naam draagt.  Een pionierstijd, toen ook Walmart en Target van start gingen. De grootste verdienste van John Menards Sr. is dat hij een bedrijf uit de grond stampte dat vandaag, met 306 vestigingen in 14 Staten, met ruim 45.000 werknemers, nummer drie is van het Noord-Amerikaanse continent met een totaalomzet van 9,2 miljard $. Weliswaar, ruim achter ‘s werelds markleider Home Depot (+ 100 miljard)en nummer twee, Lowe’s (67 miljard $).  De onderneming is nog steeds in private handen en voert al sinds de oprichting een beleid van a-communicatie…  De aandelenstructuur blijft in familiale handen, samen met de twee zonen  Paul en John jr. die beiden even discreet als hun vader blijken te zijn.

Klein, maar dapper…

Menards is hoe dan ook een atypische speler in het Amerikaanse Home Improvement universum: de grootgrutter opteerde, in tegenstelling tot concullega’s in de markt, om vast te klampen aan het ‘ big box ‘ concept door verder te investeren in vestigingen van + 20.000 m² met de klassieke diy assortimenten, aangevuld met meubilair en zelfs met voeding. John zou gans zijn carrière zweren bij de principes van ‘alles onder één dak’ en ‘destination store’. “Save big money at Menards” klinkt het in de iconische, alombekende jingle: John besefte vrij snel dat hij een hybride formule van discount en ruim assortiment goed inspeelde op het verwachtingspatroon.  In tegenstelling tot pure discountspelers, ontwikkelde Menards een klantenprogramma met focus op ‘krediet’ i.p.v. kortingen.  Een programma dat vooral de klantentrouw consolideerde. Daarnaast wist Menards lange termijn partnerships te bouwen met haar leveranciers waardoor doeltreffend werd ingekocht.Het merkenassortiment werd aangevuld met een doordacht ‘private label’ beleid – doorgaans in bouwmaterialen, deuren, dakbedekking en muurbekleding, met een verticaal geïntegreerd proces.

Hoe ziet de toekomst er uit?

Volgens Kantar Consultancy zal de US markt in home improvement dit jaar verder aantikken met een voorziene groei van 4,4 %. En dat ligt ook in de lijn van verwachting met de prognoses van Home Depot en Lowe’s, vooral dankzij de forse toename in de huizenbouw en renovatie. Niettemin blijven deze twee laatste aanzienlijk investeren in zowel omnichannel (vooral door overnames) als in technologie (VR, AI, Robotics); hetgeen opvallend minder het geval is bij de speler uit Wisconsin.  Anderzijds wordt er fors geïnvesteerd in distributiecentra bij Menards,  waaronder een high tech investering dichtbij de hoofdzetel.  Niettemin rijzen er meerdere cruciale vragen: Wat is de lange termijn visie van John Menards jr? Hoe zal Menards inspelen op evoluties waaronder de vergrijzing, de millenials, de verstedelijking?  En vooral, welke positionering zal er bedacht worden voor de toenemende Do-It-for-Me en Do-it-Together trend? Zonder pilootprojecten die richtinggevend zijn, blijft het koffiedik kijken. Terwijl de zelfstandige detailhandel, met grote spelers als Ace en True Value, hun winkelmodel en business model volledig herschikken, blijft Menards – zoals decennia geleden – een groot enigma.

Ook in onze contreien maken we dit fenomeen mee.  Er zijn dan ook kapers op de kust voor gevestigde waarden die niet tijdig geanticipeerd hebben op het transformatieproces.   It really can be lonely, close at the top…

Deze Blog is een maandelijks initiatief waarbij het All Fields Team de ambitie heeft om u een ruimer perspectief te bieden over het reilen en zeilen wereldwijd in het vakgebied DIY, Home Improvement & Pro. Veel leesplezier !

Auteur: Thierry Coeman

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>