_mg_6759

Meer ‘Human Touch‘ dan ooit op de winkelvloer

Een recent onderzoek van het Franse Havas (Shopper Observer, +1.000 respondenten) verduidelijkt in welke mate de paradigma’s van het retail business model enerzijds fundamenteel gewijzigd zijn en anderzijds welke onnoemelijke groeikansen er zich bieden op vlak van consumentenmarketing.
Het digitaliseringsproces dat het retail universum meemaakt heeft er toe geleid dat de interactie met de eindgebruiker veel persoonlijker – zelfs authentieker – is geworden.
Big data zorgt er voor dat onze consumentenkennis uiterst verfijnd is geworden waardoor de dialoog persoonlijker dan ooit voorheen gevoerd wordt. Binnenkort zorgt artificiële intelligentie – met behulp van de chatbox bv. – er voor dat persoonlijke begeleiding, advies, ondersteuning een authentiek karakter meedraagt.

Nieuwe kansen voor merken

Vanuit dit perspectief creëert het samenspel tussen technologie en mens, een totaal andere vorm van toegevoegde waarde. Consumenten vormen de essentie zelf van een nieuwe vorm van one-to-one marketing omdat zij zelf acteur, adviseur zijn geworden in het (aankoop)proces dat zij positief kunnen beïnvloeden. Vertrouwen, intimiteit en emotie versmelten zich als waardepatronen in een high-tech retail omgeving aangestuurd door robots en augmented reality. En net daarom is er een fantastische opportuniteit weggelegd voor producenten en leveranciers in alle retail segmenten om hun rol en functie als merkenambassadeurs te heruitvinden op het winkelpunt. Een trefpunt voor emoties en vertrouwensrelaties die de kern zullen vormen voor de nieuwe dimensie van klantenbinding. De technologische transformaties die we nu al meemaken dienen louter als hefboom voor een totale andere vorm van winkelbeleving: een ontmoetingsplaats om kennis en ervaring te delen met soortgenoten. Een ontmoetingsplaats dichtbij thuis en die ruimte, veel ruimte biedt voor contacten van een ander niveau dan deze aan de kassa of voor het winkelrek. Maar vooral een ontmoetingsplaats die leidt naar een aankoopmoment aangestuurd door vertrouwen en overtuiging.

Buurtwinkel als Best Practice

De Carrefour Express ‘ Urban Life ‘ aan de Corso Garibaldi, 49 te Milaan is een spraakmakend voorbeeld van het winkelconcept van de toekomst. “ Op een oppervlakte van 120 m² (twee verdiepingen) werd hier een buurtwinkelconcept ontwikkeld dat kopen, consumeren, werken en sociale contacten, verzoent “, volgens Gabriele Di Teodoro, directeur Carrefour Proximity Italië.
Op de tweede verdieping bevindt zich een Lounge Bar dat meer fungeert als een co-working platform dan zuiver consumptieconcept.

Of zoals David Mingeon van Havas het in zijn slotanalyse verwoordt: “ il faudra ré-humaniser le commerce de demain “.

Het All Fields team denkt mee met haar klantenrelaties op het heruitvinden van Field Marketing opdrachten, gefundeerd op deze nieuwe winkeldimensie: meer menselijke relatie, meer betrokkenheid en samen delen.

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>