Lowe's exo suit

Lowe’s voorziet winkelmerchandisers van ‘Iron Man suit’

In een doorsnee doe-het-zelfwinkel ondergaan dagelijks tal van medewerkers diverse vormen van fysische belasting bij de uitvoering van specifieke taken.  Winkelrekken aanvullen met verfpotten, cementzakken of houten panelen vormt vaak een directe aanslag op de rug en de nek.  Vanzelfsprekend wordt men vroeg of laat hier op afgerekend met werkongeschiktheid als gevolg.

Ook bij Lowe’s, de nummer 2 wereldwijd met 2.355 winkels en ruim 280.000 medewerkers,  is men hiervan niet enkel bewust, maar wou men persé een duurzame oplossing vinden.
In samenwerking met Prof. Ir. Alan Asbeck, Virginia College of Engineering, liet Lowe’s voor haar merchandising medewerkers een werkuitrusting ontwerpen die een aanzienlijke ondersteuning en zelfs extra hulp verschaft bij intense en bruuske fysische bewegingen en inspanningen.  De outfit kreeg de naam Exoskeleton.  Na quasi vier jaar onderzoek en ontwikkeling wordt het nieuwe ‘ werkuniform ‘momenteel uitgetest in de winkelvestiging van Christiansburg, Virginia.  De Exoskeleton is ontworpen om een ergonomische ondersteuning te bieden bij het opheffen en optillen van zwaardere voorwerpen.  De outfit is een combinatie van harnas en rugzak, weliswaar in een ultralicht (carbonvezels) materiaal en voorzien van een vooruitstrevend technologisch, verend schachtmechanisme dat energie ontwikkelt bij specifieke buigingen. Het mechanisme is vergelijkbaar als dat van een boog die ontspant zodra de pijl is afgeschoten. 

Kyle Nel, Directeur Innovation Labs bij Lowe’s, beschouwt deze innovatieve uitrusting – bovenop een bijdrage tot het welzijn van zijn medewerkers – als een ongezien aanwervingsinstrument:
“ het welzijn van onze medewerkers was sowieso een prioriteit, echter, vele potentiële kandidaten schrikken af voor de job omwille van het dagelijkse labeur.  Vanaf nu staat de deur wijd open voor een profiel medewerkers die voorheen de job geenszins ambieerden” stelt de visionaire directeur.

Tijdens de testfase werd, ter ondersteuning van het wetenschappelijk onderzoek,  de technologie van Virtual Reality gekoppeld aan deze van de Exo-outfit. De merchandisers droegen supplementair een headset die de breinactiviteit registreerde tijdens de uitvoering van de diverse merchandisingtaken. De registraties spraken boekdelen over de algemene ‘ feel good ‘  van de merchandisers in tegenstelling tot de gevreesde negatieve stress in het verleden.
DIY & Home Improvement wordt in een versneld tempo geconfronteerd met revolutionaire ‘ High Tech ‘ ten dienste van de ‘ High Touch ‘.

Elke maand leest u op www.allfields.be hoe het team naar specifieke ontwikkelingen kijkt in DIY en vakhandel.

Op 27 juni a.s. verwelkomt All Fields niemand minder dan Prof. Dr. J. Reynolds, Oxford University voor een exclusieve spreekbeurt n.a.v. zijn boek ‘ Navigating the New Retail Landscape ‘. Deelname op persoonlijke uitnodiging en informatie via giovanni.vanbael@allfields.be

Bron: CNN TECH

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>