foto walmart

Hoe de wereldmarktleider zijn winkelconcept hertekent

Store model inspiration for DIY & Home Improvement

Terwijl wereldwijd de meeste retailers hun kop breken over de toekomst van hun globaal aanbod in het algemeen en hun winkelconcept in het bijzonder, neemt Walmart haar leiderschapsrol ter harte en duidt ons de juiste richting aan: reinvent the store model, luidt het in Bentonville, Arkansas.

Eerder deze week kondigde de wereldmarktleider in food & non food retail aan, 11 miljard $ te investeren om een eerste reeks van 500 winkelpunten te remodelen en gelijktijdig 20 totaal nieuwe winkelconcepten te openen. Walmart shoppers zullen voortaan over meer winkelruimte beschikken om doorheen de wandelgangen te circuleren en gelijktijdig een totaaloverzicht van het aanbod te ervaren mede dankzij lagere winkelrekken en beter aangepaste signalisatie, verduidelijkte Phil Keene, Corporate Director Communications in het persbericht. Uiteraard wordt de focus in het vernieuwd winkelmodel van de toekomst extra gelegd op vlotte winkelcirculatie en gebruiksvriendelijkheid met onder meer  automatische kassaregistraties (self-checkout lanes).  Additionele investeringen gaan naar interactieve displays vooral in de rayons home, hardware en automotive. “ We’ll be people-powered and techn-enabled “ lijkt de nieuwe Walmart-mantra te zijn.

Deze remodeling operatie vangt in Florida en Texas waar meteen 480 mio $ wordt geïnvesteerd in 82 bestaande winkels en 14 nieuwe vestigingen. Voor de staat California heeft de grootgrutter 145 mio $ vijl, 75 mio $ voor Virginia, 68 mio $ voor New-Jersey en 35 mio $ voor de staat Minnesota op het remodelschema voorzien.

Additioneel wordt er verder fors geïnvesteerd in pick-up services – lees de nieuwe pick-up towers (collect & go principe) in 500 winkels.

Samengevat: de wereldmarktleider spelt ons subtiel de les.  In tijden van transformatie is het kiezen tussen tactiek en strategie, tussen prijsoorlogen voeren of branchevreemde assortimenten aanbieden, tussen dagelijkse focus houden en doordachte visie.

Food for thought voor België en omstreken ?

 

Bron: www.businessinsider.com

Auteur: Thierry Coeman

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>