FEBIN Blurring All Fields

FEBIN Hattrick tijdens het WK

PSV Stadion Eindhoven, Philips Lounge: daar was het gisteren allemaal om te doen.
Een vijftigtal Febin-leden, waarvan ruim twee derden Belgen, kreeg in het biotoop van de Nederlandse Voetbalkampioen duiding over strategie en tactiek inzake ‘ Blurring Dynamics ‘ in het vakgebied DIY en Vakhandel.

‘Blurring Dynamics’ bleek niet voor elke spreker dezelfde lading te dekken…
Voor de ene was het simpelweg het begrip ‘branchevreemd’ ruimer interpreteren; voor de andere de samenleving en optimale afstemming tussen twee voorafgaand, duidelijk afgebakende productcategorieën.

ATAWAD benadering

Prof. Dr. R. Rooderkerk (Erasmus University Rotterdam) verduidelijkte meteen, met een juiste afweging van wetenschappelijke onderbouw en concrete vakkennis, hoe de vork in de steel steekt.
‘Blurring’ betekent gewoonweg dat je vandaag een assortimentsopstelling vanuit een zeer breed perspectief moet aanpakken. “ De vervaging moet je zowel analoog als digitaal beschouwen, doorheen alle assortimenten (anytime, anywhere, any device) “, verklaarde de expert in assortimentsplanning. “ De klassieke retailmarketing stadia (van productie naar consumptie) zijn fundamenteel gewijzigd. De nieuwe ‘drivers’ zijn voortaan prijs, convenience, service, beschikbaarheid. Daarom hebben pure players zoals Coolblue en Amazon additioneel winkels geopend teneinde meer visibiliteit, advies, vertrouwen en retours te bieden.  De verschuiving van ‘showrooming’ naar ‘webrooming’ (of reverse showrooming) vertaalt zich finaal in een positieve impact op de kassa-aanslag”; vertolkte Rooderkerk op deskundige wijze.

Influence Mix

Prof. Rooderkerk demonstreerde haarfijn aan de hand van spraakmakende voorbeelden wat de intrinsieke kracht is van klantenreviews. “Uw klanten vormen een community die onderling communiceert  op basis van drie parameters: voorkeur, marketinginformatie en ervaringen van derden. Social media en ‘datasharing’ worden de twee pijlers om assortimenten te optimaliseren in functie van bovenvermelde drie parameters” verklaarde de émince grise in operationeel retailmanagement .

Samenwerkingsmodellen als katalysator

Bison en Makro WorkCenter vulden de thematiek aan met twee businesscases.
Voor Bison vertaalt ‘ blurring ‘ zich in ‘ market ubiquity ‘ of alomtegenwoordig zijn door nieuwe kanalen aan te boren in totaal atypische segmenten. 
“ Doordachte co-branding, associaties tussen fun en merkbeleving vormden de twee hefbomen om het Bison-merk te ‘brandmerken’ tijdens Redbull races ”, demonstreerde Frank Heus, Country Manager.

Toon Hens, Group Manager, en Sam Mullie Manager, mochten de boeiende namiddag afsluiten met een duiding over de strategie van de ‘Craftsmen’ divisie bij Makro. Hun betoog bracht duiding over de subtiele symbiose tussen een B2B en B2C benadering. Voor alle toehoorders was het een unicum: nog nooit had Makro WorkCenter haar beleid toegelicht. Febin kreeg meer dan een privilege.

Volgende Febin meeting wordt andermaal ene om de vingers van af te likken:
“Hoe technologie het vakgebied DIY & PRO gaat transformeren”

Afspraak op 4 september (www.febin.be)

Dit verslag wordt u graag aangeboden door All Fields, Golden Sponsor van Febin

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>