Safti005_bewerkt

De aantrekkingskracht van Safti

Een tiental grote zelfstandige DIY winkels (+ 5.000 m² / + 50.000 sku’s) op Belgisch grondgebied worden door alle protagonisten uit het kluslandschap, bij zowel retailers als leveranciers, al jaren hoog aangeschreven. Zo ook Safti te Wetteren. Het is nu éénmaal zo; doch kan menigeen niet meteen duiding verstrekken hoe dit zomaar is ontstaan… . Nochtans is het antwoord vrij eenvoudig te formuleren. Sterker zelfs, de geheimen worden er elke dag in die bewuste handelszaken prijs gegeven… . De ‘Beste van de klas‘ nemen gewoonweg voortdurend een lengte voorsprong, of twee:‘They’ve got that feeling‘… en pakken de dingen gewoon net iets ander aan.

St. Patrick’s Day te Wetteren

Op 17 maart was het geen evidentie om een parkeerplaats te vinden in de buurt van RFC Wetteren, laat staan op de Massemsesteenweg… . Al vanaf het ochtendgloren was het er een drukte van jewelste… . Wie er al heel vroeg bij wou zijn, kwam niet voor de pannenkoeken of voor de gratis cava… . Barbara en Tom Braeckman hebben kaas gegeten van ‘DIY & Garden Event Management‘; meer nog ze kennen het klappen van de zweep om van hun winkel een ‘Destination Store‘ te maken. Dé beweegreden om naar Safti te rijden is voor de Wetterse klusser simpelweg de garantie op advies. Op zich klinkt dit niet bepaald revolutionair; echter het Safti-Team straalt dit onderscheidend vermogen bijzonder sterk uit.

Adviesdag klinkt sterker dan Opendeurdag

Sinds ruim 40 jaar trekt Safti volop de kaart van adviesverlening en die positionering wordt uitermate doordacht uitgestraald door de ruim 35 medewerkers die afgelopen zaterdag centraal stonden in de themadag. De ‘Adviesdag’ articuleerde zich rond een twaalftal technische demonstratiestands waaronder deze van Remmers en Pattex. Remmers, van oorsprong een Duits topmerk in gevel-en houtbescherming, had het doordacht aangepakt door de standruimte te voorzien van een knap tuinhuisje waarvoor een behandeling met ecologische houtbeschermingsproducten werd aangeprezen. Het was best wel impressionant om ‘life‘ te ervaren hoe bepaalde leveranciers, waaronder Remmers, over uiterst bekwaam technische medewerkers beschikken die de pedagogische kunst beheersen om klanten te begeleiden en vertrouwd te maken met technische aangelegenheden op een gebruiksvriendelijke wijze.

The future is bright

Dergelijke themadagen bewijzen meer dan ooit dat de DhZ-winkel van de toekomst nog een veelbelovende bestaansreden heeft enkel indien marketing de verkoopdynamiek aanstuurt, en niet omgekeerd. Meedenken met leveranciers om finaal van de winkel een oord van inspiratie, vakkennis en klantenbeleving te maken is niet zomaar een moderne theorie. Barbara en Tom demonstreerde op deze St. Patrick’s Day, met de nodige overtuiging, dat ze bij Safti er heilig overtuigd zijn van de overlevingskansen van de fysieke winkel, laat staan de zelfstandige handel.

Volgende blogverslag: 40 jaar Kärcher in België

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>