Plafomat

Benchmark versmelting DIY & Professional

Nogal wat spelers in de Belgische markt onderzoeken de haalbaarheid om hun assortimenten beter af te stemmen op het profiel van de semi-professionele klusser.

Winkels zoals Plafomat – de vestiging te Oudenaarde geldt als goede illustratie – zijn knappe voorbeelden van een softe conceptformule die een optimale ontmoetingsplaats vormen voor de vakman en de particulier.  Dergelijke ontmoetingen leiden op hun beurt tot DIFM opdrachten (Do-it- for-me ).

In Noord-Amerika spelen alle grootgrutters al ettelijke maanden sterker in op deze evolutie.
Na vorige duidingen bij Home Depot en Lowe’s in deze Blogs, focussen we in dit kort verslag op de werkzaamheden bij Home Hardware Canada (nr. 3 met 13 % marktaandeel).
Recent werd Alex Goyette aangetrokken in de nieuwe functie van Commercial Sales Marketing Manager.  Goyette’s belangrijkste opdracht bestaat er in om de divisie MRO ( Maintenance, Repair, Operations) verder en sneller uit te bouwen. MRO is voortaan een Business Unit op zich bij de Coöperatieve. “ It’s emerging as a hot category for an increasing number of our dealers “ luidt de boodschap vanuit de headquarter te St. Jacobs, Ontario. Goyette mag ook over een substantieel marketing budget beschikken louter vak-trainingssessies te voorzien op het winkelpunt om de zelfstandige leden van de inkoopgroepering optimaal te ondersteunen in de uitbouw van MRO activiteiten.  De doelgroep hiervoor is vrij ruim.  Home Hardware focust op KMO’s, Facility management managers, maar ook de rijzende senioren residenties en zelfs scholen.
In een spraakmakend interview van het vakblad Home Improvement Quarterly, windt Goyette er geen doekjes om: MRO is a distinct revenu stream that requires dedication and investment “.

Een goed doordachte benchmarkoefening dichtbij bij retailers zoals Makro Craftsmen, Lecot, Hornbach , en zeker enkele zelfstandige toont aan dat dit versmeltingsproces in beide richtingen fungeert.  Op het einde van de rit gaat het om ‘ the race for the customer ‘ en dat proces wordt alsmaar complexer.

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>