Echangeur-Commerce-reloaded PS

Acht toonaangevende Retail richtingwijzers

De visie van l’Echangeur

Het Parijse l’Echangeur, minder bekend door onze Belgische retail community, is al ruim twee decennia lang, een toonaangevend retail innovatielab.  Al sinds de eeuwwisseling was en blijft het Innovation Retail Lab van l’Echangeur baanbrekend door haar know-how te delen en vooral te laten beleven, voortdurend aangestuurd door de inspiraties van start-ups.  L’Echangeur verschilt dan ook van de showrooms waarmee wij hier in België vertrouwd zijn, door de focus te leggen op alle parameters van retailinnovatie, eerder dan louter technologische snufjes te demonstreren.  De onderstaande acht tendensen illustreren deze onderscheidenheid. Elk jaar opnieuw kruisen de paden van het All Fields team met deze van de sympathieke Parisiens op het NRF congres en het CIES in Vegas. Dergelijke fora vertegenwoordigen het biotoop van l’Echangeur waarbij de focus ligt op grondige analyses van key notes waaruit ze dan vergelijkingen en wereldwijde overeenstemmingen distilleren.  Wij zijn dan ook bijzonder blij met hun laatste analysebundel ‘Commerce Reloaded 2018’ – een distillaat van 8 wereldtrends in retail – waarvan we graag met u de essentie delen.

Acht retailtrends

Trend 1 : 5 G wordt de drijvende kracht van het digitaal tijdperk

Binnen de kortste keren schakelen we over van 4 naar 5 G, hetgeen betekent dat het datadebiet maal dertig zal toenemen.  Ter vergelijking: vandaag kunnen smartphones met 4 G doorgaans 300 Mbits capteren en idealiter in stedelijke gebieden.  Met 5 G wordt dat 10 Gbits of anders gesteld, 33 keer sneller. De reactietijd daalt meteen van een halve naar een milliseconde.

Trend 2: het einde van de media; de wereld wordt content provider

Met de doorbraak van live video gebruik via social media wordt iedereen toeleverancier van real time verslaggeving. Ter illustratie hiervan zal het fenomeen ‘Snapchat’  het proces alsmaar versnellen.

Trend 3: Artificiële Intelligentie (AI) en Internet of Things (IoT) worden de norm

Dé technologie van morgen wordt vandaag al enorm geboost, en terecht.  Wereldwijd beschouwen retailers nu al AI als hun topprioriteit omdat deze technologie hen de mogelijkheid biedt om klantendata (big data) binnenkort zeer gesegmenteerd en verfijnd te gebruiken (smart data) voor gepersonaliseerde klantenrelaties en -conversaties. Met ‘ gezichtsherkenning ‘ in volle opmars neemt deze tendens ongeziene dimensies aan. ‘Hyper Automatisatie’, lees de impact van robotica op werkgelegenheid in retail zal sneller dan ooit tevoren toenemen.  De Fransen gebruiken daarvoor de term ‘robolution’, de samensmelting van robots en revolutie.

Trend 4: Augmented Reality wordt het nieuwe paradigma voor e-commerce

Virtuele winkels worden in de nabije toekomst bezocht met draadloze, 360 ° videohelmen. Om het fenomeen van ‘showrooming’ te vermijden, worden ‘ market places ‘ 3 D en 4D ‘ universa. De fygitale uitdagen moeten andermaal worden herzien…

Trend 5: Blockchain tilt traceerbaarheid naar ongeziene grenzen

Onterecht wordt blockchain vandaag louter geassocieerd met financiële transacties.  Net terwijl deze technologie de methode wordt om alle processen te authentiseren. Blockchain tilt het begrip traceerbaarheid naar een nieuwe dimensie.

Trend 6: Digitale zintuiglijke beleving

Winkels moeten zich heruitvinden door ontmoetingsplaatsen te worden met een dienstverlening die inspeelt op reële sociale verwachtingspatronen.

Trend 7: Retail Eco-Systemen

Retailers en merken zullen totaal nieuwe vormen van samenwerking moeten bedenken en bewerkstelligen. Bij wijze van voorbeeld: zie hoe Amazon samenwerkt met Philips (Smart Home).

Trend 8: China first

De achtste trend is merkwaardig: volgens l’Echangeur wordt China de nieuwe referentie inzake Retail Innovatie en Technologie. Silicon Valley is haar monopolie aan het verliezen: GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) is ingehaald door BATX (Baidu, Alibaba, Tencent, Xiaomi).

 

Wat leren we hieruit?

Focus niet enkel op één gegeven – bv. een verslag over de laatste trends in Silicon Valley – of de samenvatting van een congres, een boek, één trendanalyse om er algemene conclusies uit te trekken.  Investeer eerder in buitenlandse trips om meerdere congressen – in uw vakgebied – bij te wonen (www.diysummit.org ) en niet enkel in de States – om u optimaal te wapenen voor het continue transformatieproces.

Auteur: Thierry Coeman

Bron: Persdossier Commerce Reloaded Echangeur 2018

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>