unnamed

LIGHT & BUILDING FRANKFURT: DE ESSENTIE

Zes dagen lang was de tweejaarlijkse wereldbeurs voor Verlichting & Decoratie dé trekpleister voor al wie toonaangevend wenst te blijven in DIY & Pro. De cijfers bevestigen het belang van de categorie verlichting bij alle protagonisten in de brede segmenten van DIY en Professional enerzijds, maar vooral de beweegredenen van professionele inkopers om telkens opnieuw de inspanning te leveren om doorgaans ruim een werkdag te besteden aan dit mega-beursbezoek, anderzijds:

  • 2.700 exposanten uit 55 landen met Duitsland, Italië, China, Spanje en België als koplopers;
  • 220.000 bezoekers waarvan 70 % met – buiten het gastland -, Italië, Frankrijk, UK, China en alweer België in de top rangschikking;
  • 260.000 m² expositieruimte, verspreid over 25 halls

De Belgische inkopers van de belangrijkste winkelketens waren vooral in Hall 4 en Hall 6 (stands van Trio, Sylvania, Eglo, Energetic) te bespeuren waar ze op zoek gingen naar innovaties, productkennis, merchandisingpresentaties e.d.

Verlichting is en blijft een groeisector met als centrale thema’s  voor deze editie 2018: connectiviteit, veiligheid en convenience. Rond deze thema’s articuleren zich drie dynamica:

Dynamiek één: ‘Smartification of Everyday Life‘. De stand van het Oostenrijkse Eglo – één van de sleutelspelers in de Belgische markt – was daar een perfecte illustratie van. Dynamiek twee: Design, met de stand van het Deense Nordlux (recent gefusioneerd met Energetic Lighting uit Kontich) als uitschieter. Dynamiek drie: ‘Well Being & Harmony’  waar Philips in het centrale Forum aan een ‘revival’ lijkt begonnen te zijn. Centraal in de communicatie van de Philips stand stond de naamsverandering voor de divisie Philips Lighting die omgedoopt wordt in Signify (de betekenis van licht als verbindingsmiddel). Het zal wennen worden… .

Tot slot: over verlichting blijkt er bijzonder weinig relevante consumentenonderzoek beschikbaar te zijn; net terwijl dit onderdeel doorslaggevend wordt voor inkopers om hun category management processen optimaal aan te sturen. In dat perspectief overlegt All Fields momenteel met enkele sleutelleveranciers aanwezig op de Belgische markt, met als doel alle krachten te bundelen…op zoek naar verlichtende resultaten.

Volgende blog: 40 jaar Kärcher in België    

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>